Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.
SCHEMATHERAPIE GEVORDERD
Dit is een cursus voor gevorderden, die al een basiscursus schematherapie hebben gevolgd en enige ervaring met schematherapie hebben opgedaan. Schematherapie is nog sterk in ontwikkeling en werken met cliënten met een persoonlijkheidsstoornis roept steeds weer nieuwe vragen op. Eén van de nieuwe ontwikkelingen is dat er modusmodellen ontwikkeld zijn voor alle persoonlijkheidsstoornissen. Bovendien is er een model ontwikkeld dat schema’s, copingstrategieën en modi op een inzichtelijke manier verbindt. Er zijn ook nieuwe toepassingen van schematherapie in verschillende settingen (groepen en echtparen) en bij diverse doelgroepen (adolescenten, verslaafden en de forensische sector). Verder wordt schematherapie op verschillende manieren geïmplementeerd in de ambulante en klinische hulpverlening. In deze cursus ligt het accent op individuele behandelingen. Voor groepsbehandeling en specifieke methodieken voor cluster B en C en voor adolescenten is een apart cursusaanbod ontwikkeld (zie website). In deze cursus wordt dieper ingegaan op de toepassing van de cognitieve-, experiëntiële-, gedragsmatige- en interpersoonlijke technieken bij alle persoonlijkheidsstoornissen. Er zal gebruik gemaakt worden van casuïstiek die door de cursisten zelf ingebracht wordt. |
INHOUD VAN DE CURSUS
|
TOETSING
Op de ochtend van de laatste dag wordt een praktijktoets gehouden. Elke cursist demonstreert zijn of haar vaardigheden met behulp van een rollenspel. Aan de hand van een casus, die is opgesteld door de docenten, speelt een aantal cursisten dezelfde cliënt en iedereen speelt om de beurt de therapeut.
De toetsingscriteria staan beschreven in het draaiboek en worden verder mondeling toegelicht tijdens de cursus. In het geval een deelnemer niet in voldoende mate de schematherapeutische vaardigheden weet te demonstreren in de praktijktoets, dan wordt er de mogelijkheid geboden tot een herkansing. Die herkansing kan bestaan uit:
|
DOELSTELLINGEN
Kennis Aan het eind van de cursus heeft de deelnemer kennis opgefrist van de belangrijkste kenmerkende elementen van de schematherapie (de concepten, therapeutische relatie van Limited Reparenting en de toepassing van cognitieve-, emotiegerichte en gedragstechnieken). Deelnemers hebben verder inzicht verkregen in hoe deze elementen toe te passen in de behandeling van Cluster B en Cluster C stoornissen. Daarnaast hebben ze inzicht verkregen hoe om te gaan met uitdagende situaties in de klinische praktijk, zoals het omgaan met automutilatie en crises. Tenslotte hebben ze een beter begrip hoe een schematherapeutisch behandelplan op te stellen, uit te voeren en te evalueren.Vaardigheden Aan het eind van de cursus weet de deelnemer deze kenmerkende elementen op minstens voldoende niveau toe te passen in de behandeling van cliënten met Cluster B en Cluster C persoonlijkheidsproblematiek. Deelnemers zijn daarnaast in voldoende mate in staat specifieke methoden en technieken vanuit schematherapie toe te passen in uitdagende situaties in de klinische praktijk, zoals cliënten met sterk vermijdende of overcompenserende gedragspatronen. |
DOELGROEP
De cursus schematherapie richt zich in eerste instantie op hulpverleners met een BIG-registratie als GZ-psycholoog, Orthopedagoog Generalist, Psychotherapeut, Klinisch Psycholoog of Psychiater. Ook leden van specialistische verenigingen of vaktherapeuten (RVB), die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige klachten, kunnen deelnemen aan deze cursussen. Ook degenen die in opleiding zijn tot deze registraties kunnen deelnemen. Het is aan te raden dat je al enige ervaring hebben opgedaan met schematherapie (bij voorkeur in combinatie met supervisie of deelname aan een intervisiegroep). |
VOOROPLEIDING
Voor deelname aan de cursus ‘Schematherapie Gevorderd’ is minimaal een geaccrediteerde (succesvol afgeronde) cursus ‘Schematherapie Basis’ van 25 uur vereist. Kijk op www.schematherapie.nl voor de cursussen die geaccrediteerd zijn. |
UREN STUDIEBELASTING
Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag): maximaal 4 uur. Bovengenoemd aantal uren is een ruime schatting, om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht. |
ACCREDITATIE
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
|
DOCENTEN (zie ook tabblad docenten)
DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING
|
LITERATUUR
|
PROGRAMMA:
Dag 1: Casusconceptualisatie en modi herkennen
|
Dag 2: Therapeutische Relatie en Stoelentechniek
|
Dag 3: Experiëntiële Technieken
|
Dag 4: Praktijktoets ; Hanteren verschillende vormen van agressie
|