Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.
INHOUD VAN DE CURSUS
Dit is een cursus voor therapeuten, die al een basiscursus schematherapie hebben gevolgd en enige ervaring met schematherapie hebben opgedaan. In de Basiscursus heeft u geleerd om de taal en de concepten van schematherapie te gebruiken; basisbehoeften, schema’s en modi. Daarnaast heeft u geleerd om een therapeutische relatie van limited Reparenting te gebruiken als een van de meest belangrijke interventies in de therapie. Tenslotte heeft u op een basaal niveau kennis gemaakt met de meest gebruikte technieken in schematherapie; imaginaire rescripting en stoelentechniek. In deze vervolgcursus leert u om deze technieken toe te passen bij verschillende persoonlijkheidsstoornissen, zoals de cluster C persoonlijkheidsstoornissen. Daarnaast worden uw kennis en vaardigheden in het toepassen van de technieken verdiept. |
TOETSING
Op de ochtend van de laatste dag wordt een praktijktoets gehouden. Elke cursist demonstreert zijn of haar vaardigheden met behulp van een rollenspel. Aan de hand van een casus, die is opgesteld door de docenten, speelt een aantal cursisten dezelfde cliënt en iedereen speelt om de beurt de therapeut. De toetsingscriteria staan beschreven in het draaiboek en worden verder mondeling toegelicht tijdens de cursus. In het geval een deelnemer niet in voldoende mate de schematherapeutische vaardigheden weet te demonstreren in de praktijktoets, dan wordt er de mogelijkheid geboden tot een herkansing. Die herkansing kan bestaan uit:
|
DOELSTELLINGEN
Kennis Aan het eind van de cursus heeft de deelnemer kennis opgefrist van de belangrijkste kenmerkende elementen van de schematherapie (de concepten, therapeutische relatie van Limited Reparenting en de toepassing van cognitieve-, emotiegerichte en gedragstechnieken). Deelnemers hebben verder inzicht verkregen in hoe deze elementen toe te passen in de behandeling van Cluster B en Cluster C stoornissen. Daarnaast hebben ze inzicht verkregen hoe om te gaan met uitdagende situaties in de klinische praktijk, zoals het omgaan met automutilatie en crises. Tenslotte hebben ze een beter begrip hoe een schematherapeutisch behandelplan op te stellen, uit te voeren en te evalueren.Vaardigheden Aan het eind van de cursus weet de deelnemer deze kenmerkende elementen op minstens voldoende niveau toe te passen in de behandeling van cliënten met Cluster B en Cluster C persoonlijkheidsproblematiek. Deelnemers zijn daarnaast in voldoende mate in staat specifieke methoden en technieken vanuit schematherapie toe te passen in uitdagende situaties in de klinische praktijk, zoals cliënten met sterk vermijdende of overcompenserende gedragspatronen. |
DOELGROEP
De cursus schematherapie richt zich in eerste instantie op hulpverleners met een BIG-registratie als GZ-psycholoog, Orthopedagoog Generalist, Psychotherapeut, Klinisch Psycholoog of Psychiater. Ook leden van specialistische verenigingen of vaktherapeuten (RVB), die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige klachten, kunnen deelnemen aan deze cursussen. Ook degenen die in opleiding zijn tot deze registraties kunnen deelnemen. Het is aan te raden dat je al enige ervaring hebben opgedaan met schematherapie (bij voorkeur in combinatie met supervisie of deelname aan een intervisiegroep). |
VOOROPLEIDING
Voor deelname aan de cursus ‘Schematherapie Gevorderd’ is minimaal een geaccrediteerde (succesvol afgeronde) cursus ‘Schematherapie Basis’ van 25 uur vereist. Kijk op www.schematherapie.nl voor de cursussen die geaccrediteerd zijn. |
UREN STUDIEBELASTING
Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag): maximaal 4 uur. Bovengenoemd aantal uren is een ruime schatting, om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht. |
ACCREDITATIE
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
|
DOCENTEN (zie ook tabblad docenten)
DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING
|
LITERATUUR
Alternatief voor het boek van Young:
|
PROGRAMMA:
Dag 1: Casusconceptualisatie en modi herkennen
|
Dag 2: Cluster C persoonlijkheidsstoornissen
|
Dag 3: Crisis, automutilatie en cluster B persoonlijkheidsstoornissen
|
Dag 4: Praktijktoets, Midden- en eindfase behandeling
|