Basiscursus schematherapie voor adolescenten (25 uur)

Inschrijven Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.

Schematherapie voor adolescenten is de laatste jaren ontwikkeld door hulpverleners die werkzaam waren in de sector Kinderen & Jeugd nadat uit onderzoek gebleken was dat schematherapie heel effectief was bij volwassen cliënten met een persoonlijkheidsstoornis.
Bij jongeren onder de 18 jaar is in feite nog geen sprake van een persoonlijkheidsstoornis, maar de schema’s ontwikkelen zich al vanaf de vroege jeugd en onaangepaste schema’s zijn zeker bij adolescenten al heel goed waarneembaar. Dit werkt door in hun dagelijks functioneren en leidt vaak tot stagnatie van de volwassenwording. Het is echter niet eenvoudig om schematherapie toe te passen bij deze doelgroep die vaak nog thuis woont en kan. Worstelen met loyaliteitsgevoelens richting de ouders.
In deze basiscursus komt de basis van de schematherapie aan de orde. Er wordt aandacht besteed aan de 3 kernelementen van schematherapie, de concepten als basisbehoeften, schema’s en modi, het hanteren van de therapeutische relatie van Limited Reparenting en tenslotte de methoden en technieken die schematherapie biedt. In deze cursus leert u hoe u deze kernelementen toepast in het werken met kinderen en adolescenten en de specifieke uitdagingen die deze doelgroep biedt

PROGRAMMA:

DAG 1:

  • Theorie van schematherapie: basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi
  • Toepassing bij adolescenten
  • Diagnostische imaginatie
  • Casusconceptualisatie en modusmodel
DAG 2:

  • Therapeutische relatie (limited reparenting met o.a. empathische confrontatie en limit setting)
  • Imaginaire rescripting
  • Werken met het Kwetsbare kind
DAG 3:

  • Interpreteren van de vragenlijsten
  • Meerstoelentechniek: met een copingmodus en een kritische kant
  • Werken met de Gezonde adolescent
DAG 4:

  • Toetsing + bespreking in kleine groepjes
  • Gebruik van cognitieve technieken
  • Werken met boosheid

DOELSTELLINGEN

Kennis
Aan het eind van de cursus heeft u kennis opgedaan van de belangrijkste kenmerkende elementen van schematherapie en hoe deze toe te passen bij kinderen en adolescenten, te weten:

  • De concepten (basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi)
  • De therapeutische relatie van Limited Reparenting
  • De toepassing van cognitieve-, emotiegerichte en gedragstechnieken

Vaardigheden
Aan het eind van de cursus weet u deze kenmerkende elementen toe te passen in de behandeling van jongeren met langdurige klachten en zich ontwikkelende persoonlijkheidsproblematiek.

VOOR WIE IS DEZE CURSUS BESTEMD?

Mensen met een BIG-registratie als GZ-psycholoog, Orthopedagoog Generalist, Psychotherapeut, Klinisch Psycholoog of Psychiater, leden van specialistische verenigingen die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige klachten, kunnen deelnemen aan deze cursussen. Ook degenen die in opleiding zijn tot deze registraties kunnen deelnemen. Een voorwaarde voor deelname is het hebben van enige kennis en vaardigheden van cognitieve gedragstherapie.
Ben je vaktherapeut en wil je deelnemen aan de basiscursus? Klik dan hier voor de basiscursus ‘Schematherapie voor vaktherapeuten’.
Heb je een opleiding gevolgd die hier niet genoemd wordt, neem dan contact met ons op: info@schematherapieopleidingen.nl

ACCREDITATIE

De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):

  • ISST
  • VSt: Vereniging voor Schematherapie
  • VGCt : vervolgcursus
  • FGzP : herregistratie KP
  • NVO/NIP
  • NVvP: wordt aangevraagd op verzoek
  • Register Vaktherapeutische Beroepen
  • VEN

LITERATUUR

  • Young, J.E., Klosko, J.S.& Weishaar M.E. (2005),
    Schemagerichte therapie, handboek voor therapeuten,
    Bohn Stafleu van Loghum
  • Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2015),
    Schematherapie met kinderen en jongeren,
    Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds
  • Casusconceptualisatie voor jongeren (Downloaden)

UREN STUDIEBELASTING

Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag) maximaal 4 uur.  Schriftelijke toets (Uitwerken casusconceptualisatie) maximaal 5 uur.

Bovengenoemd aantal uren is een ruimte schatting om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht.

TOETSING

In deze Basiscursus wordt met behulp van een schriftelijke opdracht de opgedane kennis getoetst. De toets bestaat uit het maken van een casusconceptualisatie van een van je patiënten aan de hand van het casusconceptualisatieformulier en het casusconceptualisatie model (het modus-model). De deelnemers krijgen uitgebreide schriftelijke feedback. Wanneer de opdracht als niet voldoende wordt beoordeeld, krijgt de deelnemer in deze schriftelijke feedback specifieke verbeterpunten waarmee de gelegenheid geboden wordt de opdracht alsnog voldoende af te ronden. Deelnemers krijgen op dag 4 van de cursus de mogelijkheid de gemaakte toetsen met elkaar te bespreken en van elkaar (en de feedback van de docent) te leren.

DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING

  • De kosten voor de cursus bedragen €1.095,- inclusief reader, cursusmateriaal op de website en lunch. Exclusief boeken en audiovisuele middelen. U ontvangt de factuur ca. twee maanden voor aanvang van de cursus.
  • Inschrijven Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.

Remco van der Wijngaart