Basiscursus schematherapie voor Vaktherapeuten (25 uur)


Inschrijven Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.

OVER DEZE CURSUS

Vaktherapeuten werken vaak multidisciplinair en werken zodoende vaak samen met schematherapeuten. In die samenwerking blijkt vaktherapie steeds weer van grote toegevoegde waarde binnen een (multidisciplinaire) schematherapeutische behandeling. Zo voelen vaktherapeuten zich al comfortabel om ervaringsgericht te werken is er vaak veel overlap met de experientiele insteek van schematherapie. Daarbij hebben vaktherapeuten een enorm arsenaal aan methoden en technieken die de effectiviteit van schematherapie kunnen verhogen. Anderzijds biedt schematherapie dan weer een helder kader, en een heldere rationale welke techniek je als vaktherapeut wanneer kunt inzetten.
In deze cursus leer je hoe je vaktherapeutische kennis en kunde vanuit een schematherapeutisch kader kan inzetten. Je leert zowel theoretisch als praktisch om met de ‘schematherapie bril’ op te kijken naar jouw behandelingen.
Je ontdekt hoe schema’s ontstaan, hoe ze zich ontwikkelen en hoe je ze kunt herkennen bij cliënten. De cursus helpt je om de klachten van een cliënt te begrijpen en in verband te brengen met deze schema’s, modi en de verschillende copingstijlen. Hierdoor kun je actuele klachten of de hulpvraag van de client vertalen naar hun casusconceptualisatie en hun behandelplan.
Je leert over de therapeutische relatie binnen schematherapie; Limited Reparenting. Je leert hoe je als vaktherapeut deze relatie kunt hanteren en gebruiken als methode om corrigerende emotionele ervaringen te creeren voor je client. Daarbij leer je hoe jouw eigen denk- en gedragspatronen (je eigen schema’s) invloed kunnen hebben op de behandeling van de cliënt.
Je maakt kennis met de verschillende methoden en technieken binnen schematherapie en de verschillende fasen binnen de behandeling. Vakthera[peuten hebben een rijk arsenaal aan methoden en technieken die waardevolle ervaringen en inzichten kunnen genereren. In deze cursus leer je hoe je die technieken binnen schematherapie kunt gebruiken.
Tijdens de cursus krijg je niet alleen de kans om belangrijke gedemonstreerde therapietechnieken in de praktijk te oefenen maar ook ideeën uit te wisselen met andere vaktherapeuten.

CURSUSPROGRAMMA:

DAG 1: Observatie

  • Theorie, taal en concepten in schematherapie
  • Basisbehoeften, schema’s & copingstijlen
  • Modi
  • Casusconceptualisatie
  • Van analyse naar behandelplan
DAG 2: Beginfase verandering
De therapeutische relatie van Limited Reparenting

  • Zorg
  • Richting geven
  • Empathische confrontatie
  • Grenzen stellen
  • Schema interacties cliënt-therapeut
DAG 3: Beginfase verandering
Methoden en technieken

  • Imaginaire Rescripting
  • Stoelentechniek
  • Historisch Rollenspel 
DAG 4: Midden- en eindfase verandering & vertaalslag naar doelgroepen

  • Schematherapie bij verschillende doelgroepen
  • De Gezonde Volwassene en gedragsverandering

DOELSTELLINGEN

Kennis

  • afloop van deze cursus beschikt de cursist over basiskennis ten aanzien van schematherapie, deze basiskennis behelst de uitgangspunten, visie en theorie van Schematherapie
  • Cursisten hebben kennis van basisbehoeften, schema’s en modi
  • Cursisten hebben kennisgenomen van de plaats van vaktherapie ten opzichte van schematherapie
  • Cursisten kunnen doelen binnen vaktherapie stellen in schematherapeutisch kader
  • Cursisten hebben casuistiek beschreven inclusief casusconceptualisatie, modusmodel en vertaling van vaktherapie werkvormen naar schema doelen en in schema taal.

Vaardigheden

  • Cursisten hebben met de opgedane kennis geëxperimenteerd met verschillende werkmodellen vanuit schematherapeutische principes
  • Cursisten hebben direct en indirect leren werken met vaktherapeutische technieken binnen schematherapie
  • Schematherapeutische experientiele techieken als imaginatie, historisch rollenspel, meerstoelentechniek zijn ervaren en waar mogelijk toegepast op de eigen doelgroep
  • Schematherapeutische werkvormen, technieken zijn vertaald naar de vaktherapeutische context in zowel individueel als groepstherapie verband

VOOR WIE IS DE CURSUS BEDOELD?

De cursus is bedoeld voor vaktherapeuten, ingeschreven bij het register Vaktherapie of in opleiding daartoe.

ACCREDITATIE

Deze basiscursus is geschikt in het opleidingstraject tot geregistreerd schematherapeutisch werkende binnen de Vereniging voor Schematherapie (VSt).  Accreditatie als basiscursus is aangevraagd.

LITERATUUR

  • Haeyen, S. (red. 2022): Schemagerichte werkvormen voor vaktherapie – interventies ter versterking van de adaptieve modi. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
  • Muste, E., Weertman, A., Claassen, A. (red. 2009). Handboek Klinische Schematherapie.

    Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
    Hoofdstuk 7:
    Vaktherapie binnen klinische schematherapie pp. 99-130

  • van den Broek, E. (2024). I’m Great! I’m no good….: A case illustration of drama therapeutic work with a male offender of domestic violence in a forensic outpatient setting. Journal of Clinical Psychology, 1–18. https://doi.org/10.1002/jclp.23674

  • Van Genderen H., Jacob, G. & Seebauer, L. (2023) Patronen doorbreken, Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen, Tweede geactualiseerde editieAmsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds​​ISBN 9789057125898
  • Van Genderen H., & Arntz, A. (2021). Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Geheel herziene tweede editie. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.             ISBN 9789057124853
  • Young, J. E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E (2020 of 2005: beide edities zijn identiek) Schemagerichte therapie, Handboek voor therapeutenHouten: Bohn Stafleu Van Loghum​​. Tweede, ongewijzigde druk 2020, ​​ISBN 9789036824408 (Of: eerste druk 2005)

UREN STUDIEBELASTING

Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag) maximaal 5 uur. Schriftelijke toets (uitwerken casusconceptualisatie formulier en modusmodel) maximaal 5 uur.
Bovengenoemd aantal uren is een ruimte schatting om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht.

TOETSING

In deze basiscursus wordt met behulp van een schriftelijke opdracht de opgedane kennis getoetst. De toets bestaat uit het maken van een casusconceptualisatie van een van je patiënten aan de hand van het casusconceptualisatieformulier en het casusconceptualisatie model (het modus-model). De cursist wordt gevraagd om 3 vaktherapeutische werkvormen uit te voeren met de casus en die vanuit het schematherapeutische kader te evalueren.De deelnemers krijgen uitgebreide schriftelijke feedback. Wanneer de opdracht als niet voldoende wordt beoordeeld, krijgt de deelnemer in deze schriftelijke feedback specifieke verbeterpunten waarmee de gelegenheid geboden wordt de opdracht alsnog voldoende af te ronden.

OPLEIDERS

Dhr. Drs. R. van der Wijngaart (Remco) – Coördinatie
Remco is psychotherapeut, GZ-psycholoog en supervisor/leertherapeut/opleider voor de VGCt, ISST (International Society for Schema Therapy) en de Vereniging voor Schematherapie (VSt). Hij geeft individuele therapie aan volwassenen in eigen praktijk Perspectief, Psychotherapie Maastricht. Hij is eigenaar/directeur van Van Genderen Opleidingen, voorzitter van de Vereniging voor Schematherapie (VSt) en was Vice President van de ISST tussen 2016-2018. Als eigenaar van Van Genderen Opleidingen organiseert hij vele cursussen en workshops in schematherapie, zowel in binnen- als buitenland.
Remco heeft diverse boeken geschreven over onderwerpen die in schematherapie relevant zijn, zoals ‘Imaginaire rescripting, theorie en praktijk’, ‘Stoelentechniek, theorie en praktijk’, en samen met Hannie van Genderen ‘Schematherapie voor cluster C persoonlijkheidsstoornissen’. Daarnaast heeft hij in samenwerking met enkele collega’s diverse audiovisuele producties gemaakt om schematherapie in beeld weer te geven, zoals ‘Schematherapie, stap voor stap’ of ‘Schematherapie voor kinderen & adolescenten, stap voor stap’. Deze producties zijn verkrijgbaar op www.schematherapy.nl
Mw. Elsa van den Broek– Docent
Elsa van den Broek MDth, dramatherapeut, supervisor schematherapeutisch werker, heeft ruim 25 jaar ervaring in het werk als dramatherapeut in verschillende instellingen voor behandeling aan volwassenen, en heeft zich vanaf 2000 toegespitst op de forensische psychiatrie. Sinds die tijd integreert ze de principes van schematherapie in haar werk als dramatherapeut. Haar specialisatie is het werken met forensische patiënten met persoonlijkheidsproblematiek, motivatieproblemen en middelenafhankelijkheid. Ze heeft onderzoek gedaan naar de werking en effecten van de combinatie schema/vaktherapie en daarover gepubliceerd. Haar enthousiasme voor schematherapie en dan vooral de combinatie met dramatherapie heeft ze binnen bachelor en masteronderwijs aan de HAN, maar ook tijdens workshops, masterclasses en congressen in binnen en buitenland overgebracht aan anderen. Op dit moment is ze werkzaam als dramatherapeut bij de forensische polikliniek Kairos van de Pompestichting en geeft ze les aan de RINO Amsterdam, naast supervisie aan vaktherapeuten ten behoeve van registratie als schematherapeutisch werker.

DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING

  • De kosten voor de cursus bedragen €1.195,- inclusief reader, cursusmateriaal op de website en lunch. Exclusief boeken en audiovisuele middelen. U ontvangt de factuur ca. twee maanden voor aanvang van de cursus.
  • Inschrijven Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.

Remco van der Wijngaart