Basis & Vervolgcursus schematherapie (50 uur)

Inschrijven Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.

INHOUD VAN DE CURSUS

Deze cursus bestaat uit 2 onderdelen, een basis en een vervolg-gedeelte. In het basisdeel maakt u kennis met de 3 kernelementen van schematherapie; de taal/concepten, de therapeutische relatie van Limited Reparenting en de methoden en technieken die toegepast worden binnen schematherapie. In het vervolgdeel worden de opgedane kennis en vaardigheden verder verdiept. Die verdieping wordt gezocht door de toepassing van schematherapie bij andere stoornissen, zoals de Cluster C stoornissen en narcisme. Ook worden specifieke onderwerpen behandeld die niet in een basiscursus aan bod komen, zoals hoe om te gaan met crisis in de therapie, of automutilatie en suïcide. Ook worden er enkele aanvullende technieken behandeld zoals het Historisch Rollenspel. De verdieping wordt tenslotte ook bereikt door u zelf te laten oefenen met het maken van een casusconceptualisatie van een mede-cursist op grond van 3 gesprekken die u met deze mede-cursist heeft in de cursus. Na afloop van deze cursus heeft u niet alleen voldaan aan de cursorische voorwaarden van de opleiding tot schematherapeut maar kunt u zelfstandig schematherapie toepassen bij diverse clientgroepen. De cursus heeft een levendig en afwisselend karakter waarbij korte inleidingen worden afgewisseld met live-demonstraties en rollenspellen. Doel is dat de cursus een plezierige leerervaring wordt waarbij u binnen een veilige omgeving leert schematherapie eigen te maken.
  • PROGRAMMA:
Dag 1: Theorie en therapeutische relatie
Theorie, schema’s & copingstijlen
Casusconceptualisatie
Limited Reparenting:

  • Zorg
  • Richting geven
Dag 2: Theorie en therapeutische relatie
Schemamodi, Limited Reparenting:

  • Empathische confrontatie
  • Grenzen stellen

Schema interacties cliënt-therapeut

Dag 3: Methoden & technieken
Starten schematherapie
Behandelplan
Cognitieve technieken
Oefening in tweetallen
Dag 4: Methoden & technieken

Emotiegerichte Technieken:

  • Imaginaire rescripting
  • Stoelentechniek

Modusmodellen bij Cluster C-stoornissen

Oefening in tweetallen

Dag 5: Integratie onderdelen schematherapie

Emotiegerichte technieken

Behandeling Borderline PS:

  • Onthechte Beschermer
Dag 6: Integratie onderdelen schematherapie

Borderline PS:

  • Straffende Ouder modus
  • Boze Kind modus

Narcistische PS:

  • Zelfverheerlijker
Dag 7: Resterende onderwerpen en oefenenCrisis, Suïcide & automutilatie
Midden-fase therapie: de Gezonde Volwassene
Oefenen vaardigheden met trainingsactrice
Gedragspatronen veranderen: toekomstgerichte imaginatie
Dag 8: Praktijktoets en afronding cursusPraktijktoets
Opbouw therapie

  • J. Young aan het werk

DOELSTELLINGEN

Kennis
Aan het eind van de cursus heeft de deelnemer kennis opgedaan van de belangrijkste kenmerkende elementen van schematherapie, te weten:

  • De concepten (basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi)
  • De therapeutische relatie van Limited Reparenting
  • De toepassing van cognitieve-, emotiegerichte en gedragstechnieken

Vaardigheden
Aan het eind van de cursus weet de deelnemer deze kenmerkende elementen op minstens voldoende niveau toe te passen in de behandeling van cliënten met persoonlijkheidsproblematiek. Zie voor verdere concretisering van deze vaardigheden ‘7. Werkwijze en toetsing’ en de Competentie Beoordelingsschaal Schematherapeut die te vinden is in de cursusmaterialen op de website. Bij deze beoordelingsschaal wordt een gemiddelde score van ‘4’ gezien als voldoende voor het niveau welk verwacht kan worden na afronding van deze cursus.

VOOR WIE IS DEZE CURSUS BEDOELD?

Hulpverleners die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige stemmings- en angststoornissen.

VOOROPLEIDING

Mensen met een BIG-registratie als GZ-psycholoog, Orthopedagoog Generalist, Psychotherapeut, Klinisch Psycholoog of Psychiater, leden van specialistische verenigingen die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige klachten, kunnen deelnemen aan deze cursussen. Ook degenen die in opleiding zijn tot deze registraties kunnen deelnemen. Een voorwaarde voor deelname is het hebben van enige kennis en vaardigheden van cognitieve gedragstherapie.
Heeft u een opleiding gevolgd die hier niet genoemd wordt, stel uw vraag dan op de ‘Contact‘-pagina.

ACCREDITATIE

De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):

  • ISST
  • VSt: Vereniging voor Schematherapie
  • VGCt: vervolgcursus voor 50 contacturen
  • FGzPt: herregistratie KP
  • VEN
  • NVvP: wordt aangevraagd op verzoek

LITERATUUR

Genderen, H. , Jacob, G. & Seebauer, L. (2023)
Patronen doorbreken, Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen   en veranderen
Tweede geactualiseerde editie
Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057125898
Van Genderen, H. & Arntz, A. (2021)
Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis 
Geheel herziene tweede editie
Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057124853
Young, J. E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E (2020 of 2005: beide edities zijn identiek)
Schemagerichte therapie, Handboek voor therapeuten
Houten: Bohn Stafleu Van Loghum
Tweede, ongewijzigde druk 2020: ISBN 9789036824408
(Of: eerste druk 2005 : ISBN 9789031343355)

UREN STUDIEBELASTING

Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag): maximaal 4 uur.
Schriftelijke toets (Uitwerken casusconceptualisatie): maximaal 5 uur.
Bovengenoemd aantal uren is een ruime schatting, om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht.

TOETSING

In deze cursus wordt op 2 verschillende manieren getoetst of de geleerde kennis en vaardigheden in voldoende mate beheerst worden.

1. Toetsing van opgedane kennis: casusconceptualisatie formulier en modusmodel maken.

In het onderdeel casusconceptualisatie gaan de deelnemers in vaste tweetallen aan de casusconceptualisatie werken, waarbij ieder in verschillende tweetallen de therapeut- en cliëntrol op zich neemt. Elke cursist is dus gedurende drie gesprekken ‘cliënt’ en brengt daar zijn/haar materiaal over zijn/haar eigen leven in. Bij de samenstelling van die tweetallen zal daarom rekening gehouden worden met eventuele wensen van deelnemers om niet de ‘therapeut’ of ‘cliënt’ van een bepaald iemand te zijn om privacy redenen. Deze ‘cliënt’ wordt in het draaiboek de ‘cliënt voor de cc’ genoemd De drie gesprekken van het onderdeel casusconceptualisatie moeten resulteren in een casusconceptualisatieformulier en een modusmodel. Op deze wijze wordt getoetst of dit onderdeel voldoende beheerst wordt.

De deelnemers krijgen uitgebreide schriftelijke feedback. Wanneer de opdracht als niet voldoende wordt beoordeeld, krijgt de deelnemer in deze schriftelijke feedback specifieke verbeterpunten waarmee de gelegenheid geboden wordt de opdraht alsnog voldoende af te ronden.

2. Toetsing van geleerde vaardigheden: Praktijktoets

De laatste dag wordt een praktijktoets gehouden. Elke cursist demonstreert zijn of haar vaardigheden met behulp van een rollenspel. Aan de hand van een casus, die is opgesteld door de docenten, speelt een aantal cursisten dezelfde cliënt en iedereen speelt om de beurt de therapeut.

De toetsingscriteria staan beschreven in het draaiboek en worden verder mondeling toegelicht tijdens de cursus. In het geval een deelnemer niet in voldoende mate de schematherapeutische vaardigheden weet te demonstreren in de praktijktoets, dan wordt er de mogelijkheid geboden tot een herkansing. Die herkansing kan bestaan uit:

  • ofwel een 2e rollenspel op dezelfde dag,
  • ofwel een rollenspel wat samen met de docent gepland wordt op een nader te bepalen datum,
  • ofwel het insturen van een opname van een behandelsessie met een eigen client.

DOCENTEN (zie ook tabblad docenten)

DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING

  • De kosten voor de cursus bedragen € 1.995,- inclusief reader, cursusmateriaal op de website en lunch. Exclusief boeken en audiovisuele middelen. U ontvangt de factuur ca. twee maanden voor aanvang van de cursus.
  • Inschrijven Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.

Remco van der Wijngaart