Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.
INHOUD VAN DE CURSUS
Deze cursus bestaat uit 2 onderdelen, een basis en een vervolg-gedeelte. In het basisdeel maakt u kennis met de 3 kernelementen van schematherapie; de taal/concepten, de therapeutische relatie van Limited Reparenting en de methoden en technieken die toegepast worden binnen schematherapie. In het vervolgdeel worden de opgedane kennis en vaardigheden verder verdiept. Die verdieping wordt gezocht door de toepassing van schematherapie bij andere stoornissen, zoals de Cluster C stoornissen en narcisme. Ook worden specifieke onderwerpen behandeld die niet in een basiscursus aan bod komen, zoals hoe om te gaan met crisis in de therapie, of automutilatie en suïcide. Ook worden er enkele aanvullende technieken behandeld zoals het Historisch Rollenspel. De verdieping wordt tenslotte ook bereikt door u zelf te laten oefenen met het maken van een casusconceptualisatie van een mede-cursist op grond van 3 gesprekken die u met deze mede-cursist heeft in de cursus. Na afloop van deze cursus heeft u niet alleen voldaan aan de cursorische voorwaarden van de opleiding tot schematherapeut maar kunt u zelfstandig schematherapie toepassen bij diverse clientgroepen. De cursus heeft een levendig en afwisselend karakter waarbij korte inleidingen worden afgewisseld met live-demonstraties en rollenspellen. Doel is dat de cursus een plezierige leerervaring wordt waarbij u binnen een veilige omgeving leert schematherapie eigen te maken. |
- PROGRAMMA:
Dag 1: Theorie en therapeutische relatie Theorie, schema’s & copingstijlen Casusconceptualisatie Limited Reparenting:
|
Dag 2: Theorie en therapeutische relatie Schemamodi, Limited Reparenting:
Schema interacties cliënt-therapeut |
Dag 3: Methoden & technieken Starten schematherapie Behandelplan Cognitieve technieken Oefening in tweetallen |
Dag 4: Methoden & technieken
Emotiegerichte Technieken:
Modusmodellen bij Cluster C-stoornissen Oefening in tweetallen |
Dag 5: Integratie onderdelen schematherapie
Emotiegerichte technieken Behandeling Borderline PS:
|
Dag 6: Integratie onderdelen schematherapie
Borderline PS:
Narcistische PS:
|
Dag 7: Resterende onderwerpen en oefenenCrisis, Suïcide & automutilatie Midden-fase therapie: de Gezonde Volwassene Oefenen vaardigheden met trainingsactrice Gedragspatronen veranderen: toekomstgerichte imaginatie |
Dag 8: Praktijktoets en afronding cursusPraktijktoets Opbouw therapie
|
DOELSTELLINGEN
Kennis Aan het eind van de cursus heeft de deelnemer kennis opgedaan van de belangrijkste kenmerkende elementen van schematherapie, te weten:
Vaardigheden |
VOOR WIE IS DEZE CURSUS BEDOELD?
Hulpverleners die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige stemmings- en angststoornissen. |
VOOROPLEIDING
Mensen met een BIG-registratie als GZ-psycholoog, Orthopedagoog Generalist, Psychotherapeut, Klinisch Psycholoog of Psychiater, leden van specialistische verenigingen die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige klachten, kunnen deelnemen aan deze cursussen. Ook degenen die in opleiding zijn tot deze registraties kunnen deelnemen. Een voorwaarde voor deelname is het hebben van enige kennis en vaardigheden van cognitieve gedragstherapie. Heeft u een opleiding gevolgd die hier niet genoemd wordt, stel uw vraag dan op de ‘Contact‘-pagina. |
ACCREDITATIE
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
|
LITERATUUR
Genderen, H. , Jacob, G. & Seebauer, L. (2023) Patronen doorbreken, Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen Tweede geactualiseerde editie Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057125898 |
Van Genderen, H. & Arntz, A. (2021) Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis Geheel herziene tweede editie Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057124853 |
Young, J. E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E (2020 of 2005: beide edities zijn identiek) Schemagerichte therapie, Handboek voor therapeuten Houten: Bohn Stafleu Van Loghum Tweede, ongewijzigde druk 2020: ISBN 9789036824408 (Of: eerste druk 2005 : ISBN 9789031343355) |
UREN STUDIEBELASTING
Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag): maximaal 4 uur. Schriftelijke toets (Uitwerken casusconceptualisatie): maximaal 5 uur. Bovengenoemd aantal uren is een ruime schatting, om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht. |
TOETSING
In deze cursus wordt op 2 verschillende manieren getoetst of de geleerde kennis en vaardigheden in voldoende mate beheerst worden. 1. Toetsing van opgedane kennis: casusconceptualisatie formulier en modusmodel maken. In het onderdeel casusconceptualisatie gaan de deelnemers in vaste tweetallen aan de casusconceptualisatie werken, waarbij ieder in verschillende tweetallen de therapeut- en cliëntrol op zich neemt. Elke cursist is dus gedurende drie gesprekken ‘cliënt’ en brengt daar zijn/haar materiaal over zijn/haar eigen leven in. Bij de samenstelling van die tweetallen zal daarom rekening gehouden worden met eventuele wensen van deelnemers om niet de ‘therapeut’ of ‘cliënt’ van een bepaald iemand te zijn om privacy redenen. Deze ‘cliënt’ wordt in het draaiboek de ‘cliënt voor de cc’ genoemd De drie gesprekken van het onderdeel casusconceptualisatie moeten resulteren in een casusconceptualisatieformulier en een modusmodel. Op deze wijze wordt getoetst of dit onderdeel voldoende beheerst wordt. De deelnemers krijgen uitgebreide schriftelijke feedback. Wanneer de opdracht als niet voldoende wordt beoordeeld, krijgt de deelnemer in deze schriftelijke feedback specifieke verbeterpunten waarmee de gelegenheid geboden wordt de opdraht alsnog voldoende af te ronden. 2. Toetsing van geleerde vaardigheden: Praktijktoets De laatste dag wordt een praktijktoets gehouden. Elke cursist demonstreert zijn of haar vaardigheden met behulp van een rollenspel. Aan de hand van een casus, die is opgesteld door de docenten, speelt een aantal cursisten dezelfde cliënt en iedereen speelt om de beurt de therapeut. De toetsingscriteria staan beschreven in het draaiboek en worden verder mondeling toegelicht tijdens de cursus. In het geval een deelnemer niet in voldoende mate de schematherapeutische vaardigheden weet te demonstreren in de praktijktoets, dan wordt er de mogelijkheid geboden tot een herkansing. Die herkansing kan bestaan uit:
|
DOCENTEN (zie ook tabblad docenten)
DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING
|