Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.
OVER DEZE WORKSHOP
Het Vrije kind is een bron van plezier, relativering, tegengif en nodige gezonde rebellie die nog wel eens vergeten kan worden in individuele therapiesessies. Plezier maken in een sfeer van vrijheid is een belangrijke bron van emotionele kracht maar ook een vorm van emotieregulatie. Juist in een behandeling waarin emoties hoog kunnen oplopen is dit hard nodig.
Het Vrije Kind is bij cliënten echter onvoldoende ontwikkeld als gevolg van restricties in de jeugd, of simpelweg omdat kinderen moeten overleven binnen een onveilig milieu.
Het vrij maken en het versterken van de Blije Kind modus is daarmee één van de doelen in Schematherapie. Het is niet vanzelfsprekend hoe je dat doel van een groter Blij Kind bereikt. Hoe kun je het Vrije Kind een plek geven in je therapiesessies zonder dat het geforceerd aanvoelt of kinderachtig wordt?
Tijdens deze workshop wordt de functie van spelen en het Vrije Kind toegelicht en gekoppeld aan de basisbehoeften en fasen van de behandeling. Met een aantal behandeltechnieken zal dit niet alleen worden gedemonstreerd maar ook door de cursisten worden ervaren. Zo leer je tijdens deze dag contact te maken met je eigen spontane vrije kind, maar vooral hoe jezelf als facilitator te zien om deze kant bij de client te doen groeien. Er is een schatkist vol mogelijkheden om binnen en buiten de sessie de levendige creativiteit en speelsheid van het Blije Kind te stimuleren. In deze workshop leer je gebruik te maken van die schatkist aan mogelijkheden.
Doelstelling van deze dag is dat cursisten geïnspireerd raken om meer aandacht te hebben voor het Vrije Kind in de behandeling met Schematherapie zodat cliënten effectiever behandeld kunnen worden en deze onmisbare modus meer in beeld kunnen krijgen.
VOOROPLEIDING
Voor deelname aan de workshop is minimaal een geaccrediteerde (succesvol afgeronde) cursus ‘Schematherapie Basis’ van 25 uur vereist.
TOETSINGSVORMEN
Gedurende de workshop ontvangen cursisten tijdens en na afloop van de praktijkoefeningen permanent feedback. Zowel de overige deelnemers als de docent geven opbouwende feedback op zowel het hanteren van de concepten uit de schematherapie, het hanteren van de therapeutische relatie als ook het toepassen van de specifieke technieken die op deze dag besproken worden.
De cursist is geslaagd als hij/zij gedurende de dag voldoende blijk geeft van theoretische en praktische integratie van de cursus d.m.v. participatie aan en demonstratie tijdens de oefeningen.
Indien een cursist op onvoldoende wijze blijk kan geven van de theoretische en praktische integratie tijdens de oefeningen kan er besloten worden tot een aanvullende opdracht. Dat kan ofwel gebeuren door het opsturen van een opname van de toepassing van de kennis en vaardigheden bij een client ofwel het opsturen een schriftelijke beschrijving van de wijze waarop het Vrije Blije Kind in de behandeling is geïdentificeerd en versterkt. Bij positieve beoordeling ontvangt de betrokken cursist het certificaat.
LITERATUUR
- ‘Schemagerichte werkvormen voor vaktherapie’ (2022) onder redactie van Suzanne Haeyen. Boh Stafleu & Van Loghum
- Shaw, I. (2022). Spontaniteit en spel in schematherapie. In: Heath, G., & Startup, H. (2022). Creatieve technieken in schematherapie. Innovatie en nieuwe inzichten voor de klinische praktijk. Houten: BSL
- Lockwood, G., & Shaw, I. (2012). Schema Therapy and the role of joy and play. In: Van Vreeswijk, M., Broersen, J., & Nadort, M. (2012). The Wiley Blackwell handbook of Schemathrapy. Theory, research and practice. West Sussex: John Wiley and Sons.
- Factsheet over positieve schema’s in schematherapie
UREN STUDIEBELASTING
Voorbereiding voor deze workshop (lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag): maximaal 3 uur.
ACCREDITATIE
De volgende accreditaties worden aangevraagd:
- VSt: Vereniging voor Schematherapie
- VGCt: als nascholing herregistratie
- FGzPt: herregistratie KP
- Register Vaktherapeutische Beroepen (alleen op aanvraag)
- ISST
DOCENTEN
- Chris Korevaar is Klinisch Psycholoog / Psychotherapeut . Hij is werkzaam als hoofdbehandelaar bij GGZ instelling PsyMens. Hier behandelt hij binnen de Specialistische GGZ (hoofdzakelijk volwassen en jongvolwassenen) cliënten met Schematherapie zowel individueel als in groepen. Sinds 2013 geeft hij onderwijs in Schematherapie. Hij is docent/supervisor (ISST, VSt) en geeft cursussen schematherapie voor therapeuten die werken met Kinderen & Jeugdigen en voor Volwassenen zowel individueel als in groepen.
- Natalie van Oort is als psychotherapeut en psychodramatherapeut (NVGP) werkzaam bij Altrecht, Centrum Jongvolwassenen, waar zij in een ambulante behandelsetting individuele en groepstherapieën geeft. Zij is tevens docent/supervisor (ISST, VSt en VGCt) en geeft cursussen schematherapie voor therapeuten die werken met Kinderen & Jeugdigen en voor Volwassenen.
DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING
- De kosten voor de cursus bedragen € 275,- inclusief reader, cursusmateriaal op de website en lunch. Exclusief boeken en audiovisuele middelen. U ontvangt de factuur ca. twee maanden voor aanvang van de cursus.
Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.