‘Supervisorencursus’

Competentiegericht supervisie geven aan schematherapie-supervisanten

Zie agenda voor de cursusdata, locaties, het inschrijfformulier en een printversie van deze pagina.

WAT ZIJN JE TAKEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN IN JOUW ROL ALS SUPERVISOR SCHEMATHERAPIE?

In toenemende mate wordt zowel in de vakliteratuur als in de praktijk belang gehecht aan de rol en taken van de supervisor. Het supervisor-schap wordt inmiddels door de American Psychological Association gezien als een apart beroep, met eigen taken, verantwoordelijkheden en kerncompetenties, waarbij ook specifieke ethische richtlijnen gelden.
Per 1 mei 2016 is het voor aanstaande supervisoren van het Register Schematherapie verplicht een tweedaagse supervisorencursus te volgen.
In deze cursus wordt de cursist vertrouwd gemaakt met de state-of-the-art op het gebied van supervisie geven, de taken en verantwoordelijkheden van effectief supervisor-schap en het competentiegericht superviseren van schematherapeuten.

INHOUD VAN DE CURSUS

  • verschillende fasen in supervisie
  • opstellen van een supervisor competentiegericht leerplan
  • gebruik van de Schematherapy Adherence Scale in supervisie
  • optimaliseren van het leerklimaat
  • omgaan met weerstand van supervisanten
  • leren evalueren van het supervisieproces
  • een als onvoldoende beoordeeld supervisieproces
  • ethische dilemma’s in supervisie
  • valkuilen en behoeften in supervisie

DOELGROEP

  • Schematherapeuten die volgens de reglementen van het Register Schematherapie voldoen aan de eisen om als supervisor ingeschreven te worden. Let op: men kan deze cursus pas volgen wanneer men minimaal 2 jaar als senior is ingeschreven in het Register Schematherapie.
  • Reeds geregistreerde supervisoren Schematherapie die zich willen bijscholen.

De cursus is gericht op competentiegericht supervisiedoelen formuleren en supervisie geven. Bovendien kun je kennis maken met nieuwe werkvormen en de meest recente literatuur op het gebied van supervisie geven. Voor VGCt-supervisoren telt deelname mee in het kader van herregistratie, als nascholing op het gebied van superviseren en didactiek (verplicht per 01-07-2019: minimaal 10 punten per accreditatietermijn).

VOORBEREIDING EN BEOORDELING

Voorbereiding: Het maken van twee video-opnames van twee verschillende supervisiesessies. Op dag 2 wordt van de cursist verwacht dat deze één van deze supervisie-videofragmenten aanlevert (mag ook door het opnemen van een gespeelde supervisie met een collega als er geen supervisant is) als oefenmateriaal tijdens de cursusdag.
Verwacht wordt actieve participatie en competentiegerichte feedback geven aan medecursisten op basis van ieders leerplan.
Aan het einde van de cursus moeten cursisten als toets een nieuwe video met een self-assessment aanleveren. Mocht een cursist een onvoldoende beoordeling krijgen voor de toets, dan wordt de cursist geadviseerd een ontwikkelplan te maken en supervisie te zoeken over de nog te ontwikkelen supervisor competenties.

DOCENT(EN) (zie ook tabblad docenten)

  • Drs. H. Bögels (Hélène)

ACCREDITATIE

  • De cursus is erkend door de Vereniging voor Schemtherapie als Supervisorencursus Schematherapie.
  • De cursus is voor 12 punten geaccrediteerd bij de FGzPt.
  • De cursus is voor 12 punten geaccrediteerd door de VGCt
    (en geldt tevens bij de herregistratie ‘supervisor VGCt’ als nascholingspunten op het gebied van doceer- en/of supervisievaardigheden).

DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING

  • De kosten voor de cursus bedragen € 525,- (incl. reader en lunch). U ontvangt de factuur ca. twee maanden voor aanvang van de cursus.
  • Zie agenda voor de cursusdata, locaties, het inschrijfformulier en een printversie van deze pagina.
  • Indien het maximale aantal deelnemers is bereikt bestaat de mogelijkheid (eveneens via de agenda) om op een wachtlijst geplaatst te worden.

LITERATUUR

  • American Psychological Association (2015).
    Guidelines for clinical supervision in health service psychology.
    American Psychologist, 7033-46. DOI:10.1037/a0038112.
  • Ellis, M.V. (2010).
    Bridging the science and practice of clinical supervision: Some discoveries, some misconceptions.
    The Clinical Supervisor, 29,95-116. DOI: 10.1080/07325221003741910.
  • Falender, C.A., Shafranske, E.P., & Ofek, A. (2014).
    Competent clinical supervision: Emerging effective practices.
    Counselling Psychology Quarterly, 27,393-408. DOI:10.1080/09515070.2014.934785.
  • Lockwood, G., & Perris, P. (2012).
    New look at core emotional needs. In M.F. van Vreeswijk, J. Broersen, & M. Nadort,
    The Wiley-Blackwell handbook of schema therapy. Theory, research, and practice (pp. 41-66).
    New York: Wiley. ISBN: 978-0-470-97561-9.
  • Waller, G., & Turner, H. (2016).
    Therapist drift redux: Why well-meaning clinicians fail to deliver evidence-based therapy, and how to get back on track.
    Behaviour Research and Therapy 77, 129-137. DOI: 10.1016/j.brat.2015.12.005

Hannie van Genderen