Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.
Dit is een cursus voor gevorderden, dus voor deelnemers, die al een basiscursus schematherapie (voor adolescenten of volwassenen) hebben gevolgd en enige ervaring met schematherapie hebben opgedaan. In het tweede gedeelte van de cursus komt de toepassing van de schematherapie met betrekking tot specifieke adolescenten-thema’s aan de orde:
Er zal gebruik gemaakt worden van casuïstiek die door de cursisten zelf ingebracht wordt. |
INHOUD VAN DE CURSUS
De Gevorderden-cursus voor Adolescenten van 25 uur omvat o.a. de volgende onderdelen:
|
DOELGROEP
Hulpverleners die werken met adolescenten met persoonlijkheidsproblematiek. |
VOOROPLEIDING
Voor deelname aan de cursus ‘Schematherapie Gevorderd voor Adolescenten’ is minimaal een geaccrediteerde (succesvol afgeronde) cursus ‘Schematherapie Basis’ (volwassenen of adolescenten) van 25 uur vereist. Kijk op www.schematherapie.nlvoor de cursussen die geaccrediteerd zijn. |
LEERDOELEN
In deze vervolgcursus komt de toepassing van de schematherapie met betrekking tot specifieke adolescenten-thema’s aan de orde: het werken met ouders, het gebruik van schema-modi bij adolescenten, het gebruik van specifieke technieken bij adolescenten, het gebruik van allerlei materiaal. Aan het eind van de cursus heeft de deelnemer
|
TOETSINGSVORMEN
Op de ochtend van de laatste dag wordt een praktijktoets gehouden. Elke cursist demonstreert zijn of haar vaardigheden met behulp van een rollenspel. Aan de hand van een casus, die is opgesteld door de docenten, speelt een aantal cursisten dezelfde cliënt en iedereen speelt om de beurt de therapeut. De toetsingscriteria staan beschreven in het draaiboek en worden verder mondeling toegelicht tijdens de cursus. In het geval een deelnemer niet in voldoende mate de schematherapeutische vaardigheden weet te demonstreren in de praktijktoets, dan wordt er de mogelijkheid geboden tot een herkansing. Die herkansing kan bestaan uit:
|
UREN STUDIEBELASTING
Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag) maximaal 4 uur.
Bovengenoemd aantal uren is een ruime schatting om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht. |
ACCREDITATIE
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
|
DOCENTEN (zie ook tabblad docenten)
- Drs. M. Boots (Mieke)
- Drs. M. Blokland (Marian)
- Drs. N. van Oort (Natalie)
- Drs. C. Horstman (Coen)
- Dr. M. van Wijk-Herbrink (Marjolein)
DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING
|
LITERATUUR
|
PROGRAMMA:
DAG 1:
|
DAG 2:
|
DAG 3:
|
DAG 4:
|