Kijk hier voor cursusdata, locaties en inschrijfformulier.
INHOUD VAN DE CURSUS
Schematherapie voor adolescenten is de laatste jaren ontwikkeld door hulpverleners die werkzaam waren in de sector Kinderen & Jeugd nadat uit onderzoek gebleken was dat schematherapie heel effectief was bij volwassen cliënten met een persoonlijkheidsstoornis. Bij jongeren onder de 18 jaar is in feite nog geen sprake van een persoonlijkheidsstoornis, maar de schema’s ontwikkelen zich al vanaf de vroege jeugd en onaangepaste schema’s zijn zeker bij adolescenten al heel goed waarneembaar. Dit werkt door in hun dagelijks functioneren en leidt vaak tot stagnatie van de volwassenwording. Het is echter niet eenvoudig om schematherapie toe te passen bij deze doelgroep die vaak nog thuis woont en kan. Worstelen met loyaliteitsgevoelens richting de ouders. In deze basiscursus komt de basis van de schematherapie aan de orde. Er wordt aandacht besteed aan de 3 kernelementen van schematherapie, de concepten als basisbehoeften, schema’s en modi, het hanteren van de therapeutische relatie van Limited Reparenting en tenslotte de methoden en technieken die schematherapie biedt. In deze cursus leert u hoe u deze kernelementen toepast in het werken met kinderen en adolescenten en de specifieke uitdagingen die deze doelgroep biedt. |
PROGRAMMA:
DAG 1:
|
DAG 2:
|
DAG 3:
|
DAG 4:
|
DOELSTELLINGEN
Kennis Aan het eind van de cursus heeft u kennis opgedaan van de belangrijkste kenmerkende elementen van schematherapie en hoe deze toe te passen bij kinderen en adolescenten, te weten:
Vaardigheden Aan het eind van de cursus weet u deze kenmerkende elementen toe te passen in de behandeling van jongeren met langdurige klachten en zich ontwikkelende persoonlijkheidheidsproblematiek. |
VOOR WIE IS DEZE CURSUS BESTEMD?
Mensen met een BIG-registratie als GZ-psycholoog, Orthopedagoog Generalist, Psychotherapeut, Klinisch Psycholoog of Psychiater, leden van specialistische verenigingen die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige klachten, kunnen deelnemen aan deze cursussen. Ook degenen die in opleiding zijn tot deze registraties kunnen deelnemen. Een voorwaarde voor deelname is het hebben van enige kennis en vaardigheden van cognitieve gedragstherapie.Heeft u een opleiding gevolgd die hier niet genoemd wordt, neem dan contact met ons op. |
ACCREDITATIE
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
|
LITERATUUR
|
UREN STUDIEBELASTING
Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag) maximaal 4 uur. Schriftelijke toets (Uitwerken casusconceptualisatie) maximaal 5 uur. Bovengenoemd aantal uren is een ruimte schatting om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht. |
TOETSING
In deze Basiscursus wordt met behulp van een schriftelijke opdracht de opgedane kennis getoetst. De toets bestaat uit het maken van een casusconceptualisatie van een van je patiënten aan de hand van het casusconceptualisatieformulier en het casusconceptualisatie model (het modus-model). De deelnemers krijgen uitgebreide schriftelijke feedback. Wanneer de opdracht als niet voldoende wordt beoordeeld, krijgt de deelnemer in deze schriftelijke feedback specifieke verbeterpunten waarmee de gelegenheid geboden wordt de opdracht alsnog voldoende af te ronden. Deelnemers krijgen op dag 4 van de cursus de mogelijkheid de gemaakte toetsen met elkaar te bespreken en van elkaar (en de feedback van de docent) te leren. |
DATA, KOSTEN EN INSCHRIJVING
|